CD&V doet verder met gehavende Open VLD

Op 15 oktober 2012

De CD&V met als kopman Oordegemnaar Roland Uyttendaele is de sterkste partij in Lede. De partij haalt acht zetels, evenveel als in 2006.

De tweede grootste partij is N-VA, de partij die zes jaar geleden voor het eerst aan de gemeenteverkiezingen deelnam haalde toen geen enkele zetel maar nu rijfde ze er meteen zeven binnen. 'Een fenomenaal succes', reageerde lijsttrekker Kim Van Cauteren. De feestvreugde werd alleen een beetje getemperd door het feit dat er gisteravond nog geen contacten konden gemaakt worden over een eventuele bestuursdeelname.

Burgemeesterspartij

Open VLD zat gisteravond in zak en as. 'Een verlies van drie zetels is moeilijk te verteren', reageerde lijsttrekker Dirk Rasschaert. 'We vermoedden dat we wat zouden verliezen want er is uiteraard de nationale hype ten voordele van de N-VA waar we rekening moesten mee houden. Verder hebben we in de loop van de voorbije legislatuur twee mandatarissen verloren (Norbert De Jonge en Steven Henderickx - red) en reken daarbij een burgemeester die aankondigde dat hij stopt met politiek en dan kom je begrijpelijkerwijze op verlies uit.' Open VLD'ers Dirk Rasschaert en Annelies De Meersman, die allebei uitgesproken kandidaten waren voor het burgemeesterschap, mogen hun droom opbergen.

CD&V

met stemmenkanon en kandidaat burgemeester Roland Uyttendaele is nu aan zet. Gisteravond was de hele top van de CD&V plots uit de publieke tribune verdwenen. Na elf uur kwam dan toch nog een verlossend seintje: 'We gaan de huidige bestuurscoalitie van CD&V en Open VLD verder zetten.' Roland Uyttendaele (CD&V) mag weldra de burgemeesterssjerp omgorden en Annelies De Meersman (Open VLD) krijgt het OCMW-voorzitterschap.