Eensgezindheid over Marktplan

Op 16 mei 2015, over deze onderwerpen: Heraanleg Markt

Nu het dossier over de heraanleg van de Markt in Lede zijn tiende verjaardag nadert, scharen de meeste oppositiepartijen zich achter het definitieve ontwerp.

Tijdens een uitgebreide commissievergadering sprak alleen Groen over een gemiste kans. 'Durf eens een echt plein te maken, in plaats van een samenraapsel van parkeerplaatsen en openbare ruimte, van paaltjes hier en een doorgang daar', zei Bart Heestermans. 'Waarom auto's nog achter de kerk mogen, snap ik ook niet, veel pleinruimte gaat zo verloren.'

Dat laatste was ook de kritiek van SP.A. 'Beter zou deze doorgang verkeersvrij worden.' Verder vreest Stephanie Camu dat het dossier nog lang zal aanslepen.

'Belangrijk is dat eindelijk de knoop wordt doorgehakt,' zei Marc Boterberg (Vlaams Belang). 'Het heeft lang genoeg geduurd.' Dat was ook de mening van Norbert De Jonge (Leedse Democraten). 'Na jaren palaveren is dit een goed compromis.'

N-VA kan zich vinden in het definitief ontwerp dat het studiebureau voorstelde. Toch wees Jan Lievens nog op een aantal aandachtspunten. 'De duur van de werken blijft nattevingerwerk. Hoeveel tijd zal het archeologisch onderzoek in beslag nemen?' Verder pleit de partij voor een goede parkeerbegeleiding, onder meer naar de parking De Bron. En ook rond het oorlogsmonument is niet alles duidelijk, zegt de fractieleider. 'Het monument wordt verplaatst naar de hoek van het gemeentehuis. Wat indien het onherstelbare schade oploopt bij verplaatsing?' (rdl)

RUDI DE KOKER ■

Het Nieuwsblad/Dender, Pagina 38.