Geen standpunt over toekomst van kerken

Op 23 mei 2015, over deze onderwerpen: Erediensten, Kerkenbeleidsplan

Het gemeentebestuur van Lede neemt voorlopig geen standpunt in over de toekomst van de kerkgebouwen in de hoofd- en deelgemeenten. N-VA dringt aan op een duidelijke visie.

Burgemeester Roland Uyttendaele (CD&V) laat het initiatief over de toekomst van de kerken vooral over aan het kerkbestuur en de deken. "Op dinsdag 26 mei zitten we met de deken samen voor een verkennend gesprek over zijn visie, maar voorlopig zijn er nog geen plannen voor verkopen, herbestemmingen of nevenbestemmingen. Dat zal ook niet voor meteen zijn aangezien het de bedoeling blijft speciale vieringen zoals dopen, begrafenissen en huwelijken in de mate van het mogelijke in elke parochie te behouden", aldus de burgervader. Jan Lievens (N-VA) betreurt het gebrek aan eigen visie. "Jullie zijn sinds 2011 op de hoogte, maar tot nu hebben jullie geen standpunt durven innemen. Dat is droevig en teleurstellend." Volgens Uyttendaele denkt Lede wel vooruit. "Maar we kiezen voor een voorzichtig afwachtende houding." De kerkelijke overheid blijft niet bij de pakken zitten en organiseert vanaf juni een bevraging waarin de bevolking zijn mening mag geven. (KMJ)

Het Laatste Nieuws/Denderstreek, Pagina 41.