Gemeentebestuur schrapt gemeenteraad: Slaat de verkiezingskoorts toe?

Op 12 september 2012

Met verbazing stelt N-VA Lede vast dat de geplande gemeenteraad van morgen, donderdag 13 september, niet zal plaatsvinden. Vanuit het gemeentehuis vernamen we dat het College van
Burgemeester en Schepenen geen agenda heeft vastgesteld. De gemeenteraadsleden werden evenmin op de hoogte gebracht. Het is raden naar de precieze reden maar de oorverdovende stilte vanuit het gemeentebestuur wijst op een acute vorm van verkiezingskoorts naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober a.s.

Gemeenteraadslid Jan Lievens: “Het is ongezien en onaanvaardbaar dat de werking van de
gemeenteraad wordt lam gelegd vanwege electorale overwegingen. Bovendien verplicht het gemeentedecreet de gemeenteraad om minstens tienmaal per jaar te vergaderen
.”

Overigens is het weinig geloofwaardig dat er na twee maanden zomerreces niet voldoende
agendapunten zouden zijn om een gemeenteraad te organiseren. Dat was de voorbije jaren niet het geval
”, aldus nog Lievens.

N-VA protesteert met klem tegen deze gang van zaken. De gemeenteraad vormt het hart van de lokale democratie. Het is niet aan het College om het hoogste orgaan van de gemeente buiten spel te zetten. Dit is een moderne werking van de gemeente onwaardig. N-VA dringt dan ook aan op meer transparantie en respect voor onze lokale democratie.