Heraanleg marktplein start eind 2015

Op 17 juli 2014

Al vele jaren is er sprake van de heraanleg van het marktplein rond de kerk van Lede. Tot op vandaag werden ook al tien voorontwerpen gemaakt. "De wijzigingen zijn vrij drastisch en zullen altijd wel ergens voor tegenstand en onvrede zorgen", vertelt schepen De Mulder. Toch wil het huidige bestuur deze keer wel door de zure appel bijten. Bedoeling is om de Markt tussen het gemeentehuis en de kerk een echte pleinfunctie te geven. Daardoor sneuvelen wel heel wat parkeerplaatsen. "Vandaag zijn er 206 plaatsen op de Markt, in de Kerkevijverstraat en achter Huize Moens. Door extra plaatsen te creëren op die twee laatste locaties zullen er in de toekomst nog 165 plaatsen zijn. Bovendien komt er een afgesloten parking met 16 plaatsen voor het gemeentepersoneel en zullen we voor het hele marktplein een blauwe zone met parkeerschijf invoeren waardoor je er maximaal twee uren mag parkeren. Door die ingreep zal ondanks een halvering van plaatsen de capaciteit verdrievoudigen", klinkt het. Ook de bereikbaarheid van het marktplein wordt grondig bijgestuurd. "De Markt wordt een echt plein waar je van op de Hoogstraat niet meer met de wagen op kan. "Het eerste deel van de Nieuwstraat wordt eveneens enkele richting waardoor er plaats is voor een dubbelrichting fietspad. De Markt oprijden, zal daar enkel nog kunnen aan de achterzijde van het plein. Wegrijden kan dichter bij de Hoogstraat, maar automobilisten moeten wel verplicht de Nieuwstraat in." Achter de kerk naar de Nieuwstraat rijden blijft mogelijk, maar zal door de weginrichting ontmoedigd worden. Doordat de straat voor het gemeentehuis doorgeknipt wordt, moet het verkeer van de Kasteeldreef verplicht door de Kerkevijverstraat naar de Vijverstraat. "Daar wordt eveneens enkele rijrichting ingevoerd tot aan De Bron. Het huidige park achter Huize Moens krijgt een rotondefunctie. De smalle weg voor politie- en postkantoor wordt omgevormd tot enkele rijrichting naar de Markt toe.

Proefopstelling

N-VA Lede is vragende partij voor een proefopstelling om de aangekondigde wijzigingen in praktijk uit te testen. "Op die manier kunnen jullie tenminste nog bijsturen voor alles open ligt", zegt gemeenteraadslid Kim Van Cauteren. Die optie wil het gemeentebestuur echter niet overwegen. "Het Agentschap Wegen en Verkeer wil dat er van op de Markt geen verkeer meer de steenweg kan oprijden. De wijzigingen worden ons dus verplicht opgelegd en daaraan zullen simulaties niets veranderen", klinkt het. De middenstanders maken zich wel zorgen voor het dalend aantal parkeerplaatsen en de potentiële parkeerboetes voor hun klanten. Schepen van Middenstand Stijn Wille (Open Vld): "De blauwe zone zal de verloren plaatsen ruimschoots compenseren. Bredere voetpaden zorgen bovendien voor een aangenamer centrum en er is plaats voor terrassen. Parkeren blijft gratis maar fietsgebruik wordt aangemoedigd met fietsenstallingen. Ons centrum zal zonder twijfel heel wat aangenamer worden", klinkt het overtuigd. Binnenkort komt er nog een infomarkt waarop de plannen in detail worden toegelicht.