"Huizen scheuren door gedaver vrachtwagens"

Op 30 oktober 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer

De erbarmelijke staat van het wegdek in Oud-Smetlede veroorzaakt een constant gedaver in de woningen. "Enkele gevels zijn zelfs al gescheurd", zeggen de bewoners.

De slechte staat van de lokale verbindingsweg tussen Smetlede en Wetteren leidt al enkele jaren tot frustraties bij de bewoners van Oud-Smetlede. "Onze huizen daveren wanneer het zware verkeer hier voorbij raast. Bovendien zijn al enkele gevels gescheurd." Dat laatste is duidelijk zichtbaar aan de woning van Maria Van Der Straeten. "Bij ons hebben we zelfs een nieuwe gevel moeten plaatsen", toont buurvrouw Hilde De Gieter.

Verder klagen de bewoners ook over het toenemende verkeer en de overdreven snelheid van bussen en vrachtwagens. "Toen we hier enkele jaren geleden dit huis kochten, dachten we in een rustige omgeving terecht te komen", zeggen Michel Caerels en zijn echtgenote Katleen. "Nu moet ik hier thuis met een koptelefoon rondlopen omdat het lawaai zo erg is. Dan moet je weten dat een kilometer verder in Wetteren de baan wel hersteld is."

Dat er bovendien geen fiets- of voetpad ligt, zorgt volgens de bewoners voor extra gevaar. "Niemand durft hier een kind met de fiets op straat sturen. Als voetganger riskeer je trouwens ook je leven", klagen Piet Van Eetveld en An Massin. "Zelf ben ik al een paar keer bijna aangereden", zegt Rita Vens.

Volgens oppositiepartij N-VA schuift het gemeentebestuur het probleem voor zich uit. "Al in 2012 diende ik zonder succes een petitie in om de snelheid in Oud-Smetlede aan banden te leggen", zegt raadslid Marike Godefroit (N-VA). "Verder kaartte ik in de verkeerscommissie al drie keer de erbarmelijke staat aan van het wegdek. Hoewel in 2014 gezegd werd dat de kapotte betonplaten zouden worden vervangen, gebeurde er niets."

Schepen van Openbare Werken Robert De Mulder (CD&V) stelt dat grote investeringen momenteel niet aan de orde zijn. "Aquafin plant namelijk in 2019 collectorwerken in een groot deel van Smetlede. Maar indien noodzakelijk kunnen beperkte lokale herstellingen uitgevoerd worden. Wat de snelheidsbeperking betreft: eind dit jaar komt er een nieuw mobiliteitsplan dat een snelheidsbeperking van 50 km/u oplegt op gemeentewegen."

RUDI DE KOKER ■

Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender, Pagina 1.