Investeringskosten brandweer verdriedubbelen

Op 23 februari 2014

N-VA gemeenteraadslid An Van Wesemael informeerde naar de brandweerhervorming en naar de meerkost die deze voor de gemeente zal meebrengen. Voor Lede zou dit neerkomen op ongeveer 500.000 euro extra en een verdriedubbeling van de investeringskosten naar 174.000 euro.

Extra last

De federale brandweerhervorming werd initieel aangekondigd als kosteloos voor de gemeenten. Nu meer en meer informatie doorsijpelt blijkt dit echter niet het geval te zijn, stelt de N-VA vast.

‘Het is uiteraard belangrijk dat ons vrijwillige brandweerkorps steeds met zijn tijd meegaat en voldoende investeert in materiaal. Volgens de eerste gegevens die we gisteren ontvingen, zullen de investeringskosten echter verdriedubbelen van ongeveer 55.000 euro naar 174.000 euro. Daarnaast zullen de kosten stijgen van 600.000 euro naar 1,1 miljoen euro. Een extra last voor onze gemeente, bovenop de huidige, weinig rooskleurige, financiële toestand, aldus het N-VA raadslid.

Motie

‘We vinden het goed dat de burgemeester de motie heeft ondertekend om rekening te houden met de gemeenten zoals Lede die een goed draaiend vrijwilligerskorps hebben en geconfronteerd worden met hoge kosten,’ aldus An Van Wesemael. ‘We willen er daarnaast op aandringen dat we als Lede een billijk deel van de kosten moeten dragen: gemeenten die nu een achterstand in te halen hebben moeten volgens ons meer bijdragen dan een gemeente zoals Lede die systematisch in zijn korps en infrastructuur investeert.’

Vrijwilligers

Burgemeester Uyttendaele (CD&V) onderstreepte het belang van het vrijwilligerskorps, waarvan de toekomst nauwgezet dient bewaakt te worden. ‘De zone Zuid-Oost bestaat momenteel uit meer dan 400 vrijwilligers en een 100-tal beroepskrachten. Alle leden van de prezoneraad zijn zich terdege bewust van het belang van deze vrijwilligers, ook in de toekomstige organisatiestructuur,’ stelde de burgemeester