Kerkenbeleidsplan: “Meerderheid moet koudwatervrees overwinnen”

Op 22 december 2015, over deze onderwerpen: Erediensten, Erfgoed, Kerkenbeleidsplan

N-VA plaatste afgelopen donderdag het kerkenbeleidsplan op de agenda van de gemeenteraad. Lee Matinée wijdde recent een volledig debat aan het onderwerp. Helaas was er niemand van het gemeentebestuur bereid om deel te nemen. Het zegt veel over de afwachtende houding van deze coalitie.

“Lede heeft voor de Sint-Martinuskerk een restauratiedossier op de wachtlijst staan ten bedrage van 674.012 euro. Het gaat om de restauratie van het orgel, het doksaal en de torenruimte. Onze gemeente kan een subsidie krijgen van 80% indien we een kerkenbeleidsplan indienen,” aldus fractievoorzitter Jan Lievens (N-VA). “Het is dus belangrijk dat er dringend werk wordt gemaakt van het kerkenbeleidsplan, in overleg met het Centraal Kerkbestuur. Daarbij moet een langetermijnvisie worden geformuleerd voor alle gebouwen die bestemd zijn voor de eredienst op het grondgebied van de gemeente. Maar blijkbaar is er heel wat koudwatervrees bij de meerderheid.”

“In de wandelgangen vernemen we echter dat de Vlaamse regering plannen heeft om de indiening van een kerkenbeleidsplan te beperken in de tijd. We roepen het bestuur dan ook op om dringend rond de tafel te gaan zitten met de kerkfabriek. Een verwittigd bestuur is er twee waard,” aldus nog Lievens.