Markizaat en kasteeltoren worden gesloopt

Op 14 december 2013

"Het is bouwtechnisch niet mogelijk om nog iets met die ruïnes te doen zonder voor onbetaalbare kosten te staan", vertelt burgemeester Roland Uyttendaele (CD&V). Daarmee maakt de gemeente een bocht van 180 graden.

Het 'Kasteel van Mesen' of het Markizaat, waarover reeds sprake was in 1200, zal na meer dan 800 jaar definitief uit het straatbeeld van Lede verdwijnen.

Nadat in 2010 de kapel en een groot deel van de schoolgebouwen van het Koninklijk Gesticht van Mesen of 'de Mesinnes' onder de sloophamer gingen, zal de gemeente Lede nu ook de laatste resterende ruïnes laten slopen.

Nochtans was het altijd de bedoeling om een deel van de historische gebouwen te behouden als blauwdruk voor het verleden. Om die reden kostten de sloopwerken die al gebeurden een pak meer aangezien de aannemer de resterende ruïnes moest vrijwaren. Een nutteloze kost, want nu blijkt dat alles toch tegen de grond gaat.

Serviceflats

De gemeente poogde eerst om de toren te laten integreren in de nieuwbouw van serviceflats die een private partner moest bouwen, maar dat mislukte grandioos. Geen enkele private partner wou namelijk die meerkost dragen en nu het dossier in eigen beheer wordt uitgevoerd verhuizen de nieuwe serviceflats naar de plaats van het huidige Villa Letha. "De studie die we lieten uitvoeren om de huidige ruïne op een veilige manier te behouden om verder verval te vermijden, toont aan dat het bouwtechnisch nauwelijks mogelijk is nog iets met de gebouwen te doen zonder voor een zo goed als onbetaalbaar prijskaartje te staan. Voor het Markizaat alleen was al sprake van 750.000 euro", vertelt burgemeester Roland Uyttendaele.

Petitie

De heemkundige kring Heemschut Lede reageert verrast. "Wij riepen vorig jaar voor de verkiezingen alle politici samen om te wijzen op het historische belang van de gebouwen en de dringende nood aan maatregelen om het fronton, de driehoekige voorgevel van het Markizaatgebouw met het wapenschild van de familie Bette, te redden. Helaas wordt onze vrees nu waarheid en riskeren we definitief een deel van onze geschiedenis te verliezen", reageert Peter Van Accoleyen. Heemschut roept dan ook op om niet te slopen. "Wij vragen om het gebouw in te pakken en te laten staan tot er betere tijden en meer financiële middelen zijn." Acties, zoals er al sinds 1973 waren voor het behoud van het Markizaat, worden niet uitgesloten. "De schoolgebouwen zijn intussen wel verloren, maar het meest authentieke deel: het Markizaat is er nog. We zullen de bevolking daarover ook informeren en mogelijk een petitie starten", klinkt het nog.

Gevaarlijk

Burgemeester Uyttendaele is echter niet te vermurwen. "De ruïnes laten staan is te zot voor woorden. Het verval is zo ver ingezet dat er brokstukken naar beneden dreigen te komen waardoor de gebouwen te gevaarlijk zijn. Onze beslissing staat vast: beide gebouwen gaan tegen de grond."