N-VA met 7 zetels in de oppositie

Op 15 oktober 2012

Zo luidt het bij het N-VA bestuur, nu het besef is doorgedrongen dat de partij, ondanks een zeer goede score, volkomen buiten de onderhandelingen werd gehouden. ‘Nochtans verloren beide coalitiepartners heel wat kiezers,’ klinkt het, ‘maar ze negeren het signaal van de kiezer.’

Via de pers

Voorzitster en lijsttrekker Kim Van Cauteren reageert dan ook met gemengde gevoelens. 'Bijzonder tevreden met de resultaten langs de ene kant, zelfs beter dan we ooit hadden durven te dromen.’ Aan de andere kant zeer teleurgesteld in CD&V en Open VLD. ‘We hadden minstens gehoopt dat ze de beleefdheid zouden gehad hebben om contact met op te nemen met de enige winnaar van de verkiezingen. We moesten via de pers vernemen dat de coalitie was gevormd.’

Constructieve oppositie

De komende bestuursploeg noemt N-VA onomwonden ‘de coalitie van de verliezers.’ ‘We zijn nu automatisch naar de oppositiebanken verwezen, maar we zullen een constructieve, maar intensieve oppositie voeren,’ aldus de voorzitster, die er nog aan toevoegt dat het uiteindelijk gaat om het beleid en niet om de postjes. ‘We hopen dus vanuit de oppositie enkele van onze punten te kunnen realiseren. Met name bijvoorbeeld meer transparantie in de genomen beslissingen.’