Oeps... belastingverhoging was niet nodig

Op 3 oktober 2014

Oorspronkelijk zag het er naar uit dat de gemeente Lede, ondanks een recente belastingverhoging, aan het eind van deze legislatuur slechts met een heel nipt financieel overschot zou afsluiten. Dat blijkt nu toch niet het geval. "Door de omschakeling van boekhoudkundig systeem en na het opruimen van openstaande maar niet gebruikte budgetten, blijkt ons resultaat plots heel wat gunstiger", licht schepen van financiën Dirk Rasschaert (Open Vld) toe. "De voorbije 16 jaar werden meermaals begrote kredieten niet gebruikt zonder dat die nadien weer werden vrijgemaakt. Door de jaren heen is dat bedrag opgelopen tot 2 miljoen euro. Door die reserves nu anders te boeken stijgt het boekhoudkundig beschikbaar saldo." Ook kwamen door de omschakeling naar een nieuw boekhoudkundig systeem nog twee meevallers boven. "Enkele uitgaven, waaronder de heraanleg van het fietspad in de Suikerstraat dat 1,6 miljoen euro heeft gekost, waren door die omschakeling in twee verschillende budgetten opgenomen en dus dubbel geteld. Verder bleek een subsidie voor de heraanleg voor fietspaden niet ingeschreven, waardoor ook op die manier meer budget ter beschikking komt." Tot slot werd de jaarrekening van 2013 positief afgesloten met 1,3 miljoen euro door minder kosten en meer inkomsten dan vooropgesteld. "De personeelskost viel 400.000 euro lager uit, we ontvingen 300.000 euro meer aan dividenden en de kost voor de huisvuilophaling was bijna 200.000 euro lager dan voorzien." Reden om fier of blij te zijn, ziet Rasschaert niet. "Het is een meevaller, maar zot doen met de extra inkomsten is niet aan de orde", klinkt het. De man wil met het budgettair extra beschikbare geld vooral naar de toekomst kijken. "Wat mij betreft gaat de leninglast voor. Zo zullen we dit jaar al 1 miljoen euro minder moeten lenen en dat is een goede zaak op lange termijn. Op die manier helpen we het volgende bestuur al op weg en zorgen we er voor dat er toch een startkapitaal voor handen is", klinkt het. Ook burgemeester Uyttendaele ziet geen grote of nieuwe projecten. "Het enige wat we nu wel zullen doen dankzij de extra financiële ruimte is de Molenbergstraat heraanleggen. Verder zullen we met onze coalitiepartner Open Vld bekijken welke accenten we nog kunnen leggen." Pijnlijk is wel dat Lede dit jaar de personenbelasting verhoogde van 7,5% naar 7,9% en de opcentiemen op de onroerende voorheffing van 1.300 naar 1.500. "Achteraf gezien was dat inderdaad niet nodig", geeft Uyttendaele toe. Inwoners moeten echter op geen compensatie rekenen. "Terugdraaien is niet mogelijk en we moeten ons nog altijd wapenen voor de toekomst", aldus de burgervader.