Oppositie niet mals voor drie jaar beleid Lede

Op 13 oktober 2015

'Verbroken kiesbeloftes, geen visie, weinig gerealiseerd en te traag': vijf oppositiepartijen maken de balans op van het CD&V-Open VLD-bestuur in Lede.

Halverwege de legislatuur maken de oppositiepartijen in het actualiteitsdebatLee Matinée een bilan op van het gemeentelijk beleid. 'Totaal gebrek aan visie', concludeert N-VA. 'De prioritaire doelstellingen zijn bovendien erg mager', vervolgt Jan Lievens. 'Men voert uit wat al lang was gepland. En met de teruggevonden miljoenen had een belastingverhoging overigens niet gemoeten.'

Voor Groen is de coalitie uitgeleefd. 'Alles gebeurt met stukjes en brokjes', meent Bart Heestermans. 'Er is geen langetermijndenken. Gemiste kansen ook, zoals de heraanleg van de Markt.' Volgens Stephanie Camu van SP.A voert men een sinterklaaspolitiek. 'Wie heeft, krijgt nog meer en anderen blijven in de kou staan.' Ook Marc Boterberg (Vlaams Belang) hekelt de forse belastingverhoging. 'Een flagrante verloochening van de kiesbeloftes. Ook weigert men opportuniteiten zoals vrijwillige fusies te overwegen en worden de plannen zeer traag uitgevoerd.'

Volgens Norbert De Jonge (Leedse Democraten) botert het niet tussen de coalitiepartners. 'Vooral Open VLD reageert gefrustreerd in belangrijke dossiers als de leegstand en de integratie OCMW-gemeente.'

Burgemeester Uyttendaele (CD&V) pareert alle kritiek door te wijzen op de talrijke werken 'die jaren onuitgevoerd bleven en in deze legislatuur gerealiseerd worden. Ook nieuwe projecten zijn aan de orde.' Over de belastingverhoging zegt financiënschepen Dirk Rasschaert (Open VLD) dat koken inderdaad geld kost. 'Bovendien heb ik nog niet gehoord dat de oppositie onze grote projecten afkeurt.'

Lee Matinée, op 18 oktober, GC De Volkskring, 11-13 uur. Toegang gratis. Info: Leedse Persclub, 0475-98.10.04. (rdl)

RUDI DE KOKER ■

Het Nieuwsblad/Dender, Pagina 21.