Oppositie stelt zich vragen bij 135 nieuwe woningen in Rijstveld

Op 18 maart 2014

Lede De vraag van de betrokken projectontwikkelaar om de site Rijstveld aan te snijden als woonuitbreidingsgebied dateert van 2008, maar komt pas nu voor de gemeenteraad. Reden: de toenmalige Open VLD-CD&V coalitie vond een nieuwe woonbehoeftenstudie toen niet aan de orde. Niettemin verleende ze aan Belinvest de toestemming om deze dure studie zelf uit te voeren. De nv vraagt nu om deze met gunstig advies aan de provincie over te maken. Hierbij verwijzend onder meer, naar beloftes die in het verleden zijn gedaan.

Oppositiepartij N-VA is daar niet over te spreken. 'Het is al ongelooflijk dat een projectontwikkelaar zelf een woonbehoeftenstudie uitvoert, maar dat beloftes van de vorige legislatuur als bindend worden beschouwd, tart alle verbeelding', zegt Greet Van Lierde (N-VA). 'Dat de gehanteerde cijfers bovendien ook door de eigen diensten worden betwist, zegt ook veel.'

Bart Heestermans van Groen wijst op een vreemde logica: 'Men wil eerst het project laten goedkeuren om vervolgens te zien of de studie klopt. Bovendien fungeert Rijstveld als bufferzone voor de beek die er stroomt.'

Vlaams Belang reageert genuanceerd. 'Cijfermatig heeft de gemeente geen behoefte aan bijkomende woonzones, maar pragmatisch verzet ik mij niet', zegt Marc Boterberg van Vlaams Belang, hierin gevolgd door Norbert De Jonge (Leedse Democraten).

'Sluikse manier'

Binnen de huidige CD&V-Open VLD meerderheid stond lang niet iedereen op dezelfde lijn. 'Eerst waren de liberalen tegen, maar nu zijn ze bijgedraaid', zegt een bron binnen de coalitie.

Intussen staan de bewoners van onder meer de Groenstraat voor schut. Naast de verwachte overlast en het verdwijnen van een open stuk natuur klagen ze vooral de sluikse manier aan waarop het dossier behandeld wordt. 'Dat er ooit woonuitbreiding zou komen was te verwachten, maar de wijze waarop dit gebeurt stuit tegen de borst', zeggen Patrick Lemmens, Rudi Houttekier, Geert Goeman en Jean Jacques Henderickx. 'We zijn op geen enkele manier geïnformeerd en bovendien is de betrokken projectontwikkelaar rechter en partij.' Ook Joost De Smedt is formeel: 'Niet in mijn achtertuin is mijn principe niet, maar het moet wel correct gebeuren.'

34 sociale woningen

Inmiddels heeft Immo Belinvest al een flink pak gronden in het gebied verworven. Bedoeling is om in een eerste fase 135 woningen te bouwen, waaronder ook 34 sociale koop-, huurwoningen of kavels. Omwille van deze garantie is S.PA dan ook pro, liet raadslid Stephanie Camu weten. Hoe dan ook engageert de gemeente zich om binnen de twee jaar een ruimtelijk uitvoeringsplan op te maken. Het dossier staat op de agenda van de gemeenteraad van 20 maart.