‘Taalwetgeving moet strikt nageleefd worden’

Op 21 maart 2015, over deze onderwerpen: Taalbeleid

N-VA interpelleert tijdens gemeenteraad

‘We geven geen specifieke richtlijnen aan onze medewerkers en we gaan ook geen speciaal taalbeleid opstellen,’ aldus burgemeester Uyttendaele (CD&V) in zijn antwoord. Wel gaf hij toe dat men bij een eerste contact soms Frans of Engels gebruikt. ‘Uitsluitend wanneer een goede dienstverlening dit vereist, want dit is voor onze ambtenaren absolute prioriteit. Bovendien is het aantal mensen met vreemde origine in onze gemeente zeer miniem, niet eens 1% van de bevolking.’  Schepen van burgerzaken Stijn Wille (Open VLD) verwees naar de toegestane uitzonderingen in de wetgeving. ‘Bij lezing hiervan stel ik vast dat we ons volkomen binnen deze wetgeving bevinden.’ Iets wat dan weer door Marc Boterberg (Vlaams Belang) werd betwijfeld, al moest deze laatste toegeven dat hij ooit vergeefs een Engelstalig document had aangevraagd. En ook Jan Lievens hield voet bij stek. ‘Nu zijn de anderstaligen in onze gemeente misschien beperkt, maar ik denk aan de spoorwegmigratie die langzaam maar zeker ook Lede zal bereiken. Kijk maar naar Denderleeuw,' aldus het oppositielid.