Uitbreidingsaanvraag Rijsveld ingetrokken

Op 26 november 2014

De aanvraag voor woonuitbreiding, ingediend door de nv Belinvest, leidde tot heel wat protest bij de betrokken bewoners van de Groenstraat, Barrevoetsehoek, Jezuïetenstraat, Poortendries en Ronkenburgstraat.

Toen bleek dat de gemeente, ondanks de kritiek van de eigen technische dienst, de woonbehoeftenstudie van de toekomstige bouwheer weliswaar voorwaardelijk maar toch positief adviseerde, werd een actiecomité opgericht. Het dossier kwam op de agenda tijdens het bezoek van gouverneur Briers aan de gemeente op 18 september.

Toen werd geopteerd voor een bijkomend overlegmoment tussen deputatie, provinciale administratie en het schepencollege. Tijdens dit overleg op 6 november werd duidelijk dat Belinvest het moeilijk zou krijgen.

'Toen bleek inderdaad dat de woonbehoeftestudie van de aanvrager niet voldeed aan de vragen die de gemeenteraad formuleerde', zeggen burgemeester Roland Uyttendaele (CD&V) en schepen van Ruimtelijke Ordening Dirk Rasschaert (Open VLD).

Hoewel onafwendbaar werd een negatieve beslissing niet genomen door de deputatie. Integendeel, dinsdagvoormiddag werd aan de gemeente meegedeeld dat nv Belinvest de aanvraag tot woonuitbreiding zelf introk.

Het bedrijf gaat een nieuwe aanvraag indienen. Wanneer die er komt, wou Belinvest niet meedelen. Over hoeveel woningen het zou gaan, is evenmin bekend, al lijkt het aantal mogelijk tot de helft gereduceerd.

In ieder geval moet een toekomstige bouwheer een nieuwe woonbehoeftestudie maken waarin wordt aangetoond dat er een daadwerkelijke woonbehoefte aanwezig is. 'En dit lijkt op korte en zelfs op middellange termijn weinig waarschijnlijk', zegt schepen Rasschaert.

Het actiecomité reageert alvast tevreden op de intrekking van het dossier. 'We hebben altijd geijverd voor een correcte analyse van het dossier en we zijn dan ook tevreden dat de provinciale administratie de zaak objectief heeft bekeken. Onze argumentatie was nooit gestoeld op eigenbelang, maar wel op factoren als overstromingsgevaar en een dichtslibbende mobiliteit.'

Over de eventuele nieuwe aanvraag spreekt het comité zich nog niet uit. 'Vanzelfsprekend zullen we alles nauwgezet volgen, waarbij we hopen dat we als burgers degelijk worden geïnformeerd.'