N-VA boos om anderstalige uitleg in gemeentehuis

Op 21 maart 2015, over deze onderwerpen: Taalbeleid

Verontrust door de toenemende spoorwegmigratie, de oprukkende Franstaligheid in Denderleeuw en een quota van 25% anderstaligen in het Aalsters gemeentelijk onderwijs, bond Lievens de kat de bel aan. Burgemeester Roland Uyttendaele (CD&V) reageerde dat er in het kleine landelijke Lede helemaal geen taalproblemen zijn en dat het personeel boven alles een goede dienstverlening nastreeft. "Wij geven onze mensen geen richtlijnen over de te gebruiken taal en zijn dat ook niet van plan. Uiteindelijk telt onze gemeente minder dan 1% vreemdelingen en de meesten komen met hun eigen kinderen als tolk." Lievens hekelde die ingesteldheid. "Zo creëer je een fout verwachtingspatroon en rem je de bereidwilligheid om Nederlands te leren af." Volgens schepen Stijn Wille (Open Vld) handelt de gemeente binnen de wet. Gemeenteraadslid Marc Boterberg van Vlaams Belang stelde eveneens gerust. "Een tijd terug had ik een adresbewijs in het Engels nodig en noch de administratie noch de gemeentesecretaris wou me dat afleveren", stelde die. (KMJ)