N-VA wijst op onvoorziene kost bij heraanleg Markt

Op 5 oktober 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Heraanleg Markt

Keuze gemeentebestuur duurder en trager

N-VA neemt met verbazing kennis van het zoveelste uitstel voor de start van de werken voor de langverwachte heraanleg van de Markt. Terwijl op de gemeenteraad van 15 september de datum van 7 november werd vooropgesteld voor de aanvang van de werkzaamheden, mogen we nu via een Facebookpost van schepen Stijn Wille vernemen – in afwachting van de officiële communicatie – dat de startdatum verschuift naar 4 januari 2017. Oorspronkelijk was eind 2015 voorzien.

Een van de eerste werken is het archeologisch vooronderzoek. “We betreuren dat het gemeentebestuur niet heeft gekozen voor intercommunale SOLvA, waar onze gemeente lid van is, en die beschikt over een uitstekende archeologische dienst. In de plaats daarvan wordt het archeologisch team samengesteld door de aannemer. De schepen van Openbare Werken heeft ons steeds voorgehouden dat dit tijdswinst zou opleveren. Die bewering kunnen we nu wel definitief naar het rijk der fabelen verwijzen,” zegt N-VA-fractievoorzitter Jan Lievens.

Bovendien heeft SOLvA sinds juli 2015 een erkend onroerenderfgoeddepot in Erembodegem waar archeologische vondsten worden bewaard. Maar aangezien ons bestuur niet de logische keuze voor SOLvA heeft gemaakt, heeft onze gemeente geen recht op kosteloze opslag.

N-VA roept het gemeentebestuur dan ook op om rekening te houden met deze onvoorziene kost. De gemeente zal een overeenkomst dienen op te maken met SOLvA voor de bewaring van de vondsten, weliswaar tegen betaling.

“De aanpak van de heraanleg van de Markt laat veel te wensen over. N-VA heeft zich steeds constructief opgesteld in dit dossier. Onze vele waarschuwingen mochten niet baten. Vandaag krijgen we eens te meer gelijk. Vorig jaar grapten we nog dat we bijna de tiende verjaardag van dit dossier, dat teruggaat tot 2006, kunnen vieren vooraleer er ook maar een spade in de grond steekt. Nu blijkt dat we ook die datum overschrijden,” stelt Lievens.