Besparingen Budgetwijziging 1 tenietgedaan in budgetwijziging 2

Op 21 november 2013

N-VA Gemeenteraadslid An Van Wesemael hekelt de slordige manier waarmee de meerderheid omspringt met het budget. Op de inderhaast samengeroepen gemeenteraad van juli werd een besparingsoefening goedgekeurd in ‘Budgetwijziging1’ (BW1). Deze besparing wordt in de ‘budgetwijziging2’ (BW2) grotendeels teruggedraaid en sommige bedragen worden zelfs verhoogd.

An Van Wesemael: “het is ongelooflijk hoeveel nattevingerwerk de meerderheid gebruikt bij de opmaak van het budget. We krijgen momenteel een tweede budgetwijziging voorgeschoteld terwijl volgende maand de meerjarenplanning en definitieve begroting op de agenda staat. Jaarlijks terugkerende, goed in te schatten kosten, worden systematisch onderschat. De huidige meerderheid is toch al lang genoeg aan het bewind om dit te kunnen inschatten? Ze missen duidelijk een totaal gebrek aan visie.”

We pikken er twee voorbeelden uit:

In BW1 daalde het budget voor opleidingen voor het gemeentesecretariaat met 5000 euro. Nu stijgen ze opnieuw met +12.500 euro in BW2. Deze kost was nochtans te voorzien aangezien het gaat over een opleiding over BBC. De vragen die we hierover stelden op de gemeenteraad van juli werden nochtans afgewimpeld.

Ook komen er nog steeds extra kosten naar boven voor de heraanleg van Impedorp of de bouw van De Volkskring. De meerderheid weet toch dat deze kosten gemaakt worden? Dan kunnen ze deze toch ook tijdig begroten?