“Bestuur faalt op eigen prioriteiten”

Op 27 januari 2016

Voor Jan Lievens, fractieleider van de grootste oppositiepartij N-VA, biedt het rapport weinig verrassingen. “De resultaten onderstrepen onze globale kritiek: bij het bestuur ontbreekt een duidelijke visie. Overigens hangt de CD&V-Open VLD coalitie met haken en ogen aan elkaar. En dat vanaf het begin. Het aantal kiezers dat anders zou stemmen stijgt dan ook van 19,5 procent in 2013 tot 22,6 procent in 2015.”

Meest in het oog springend volgens Lievens is het slechte cijfer voor het onderhoud van wegen en voetpaden. “Liefst de helft beoordeelt dit als ronduit slecht aangepakt. En dat terwijl de wegenwerken net als prioritaire doelstellingen in het meerjarenplan naar voren zijn geschoven.”

“Positief scoort dan weer de aanpak van de criminaliteit, dankzij de investering in camera's: een beleid dat we altijd gesteund hebben.”

Over een mogelijke fusie blijft N-VA neutraal. “We staan er niet meteen voor te springen, maar wat ik van het bestuur niet begrijp, is dat ze niet eens een ernstig onderzoek doen naar de pro's en de contra's. Maar hiermee kom ik terug bij mijn hoofdkritiek: men blijft te veel hangen in de politiek van het ogenblik. Waar men met de gemeente naar toe wil, dat blijkt nergens uit.”

“Lede is gemeente waar het goed wonen is, zo blijkt nog maar eens. Maar dit is eerder ondanks dan dankzij het huidige bestuur.” (rdl)

RUDI DE KOKER ■

Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender, Pagina 8.