Burgemeester zegt gemeentehuis vaarwel

Op 24 december 2011

Geert Grepdon: "Als je denkt op de eerste rij te moeten zitten, is het tijd om te stoppen".

Vijftien jaar zal hij burgemeester van Lede zijn geweest. Maar volgend jaar geeft Geert Grepdon (57) de fakkel door aan de jongere generatie.

'Ik ben nog niet dood, hoor', grapt Grepdon (Open VLD). 'Ik blijf mij tot de laatste snik inzetten.' Maar bij de volgende verkiezingen zal hij geen kandidaat meer zijn.

De beslissing om ermee te stoppen heeft hij al geruime tijd genomen, al is de gezondheidsfactor medebepalend geweest. 'Ik wil wat meer tijd nemen voor andere dingen: een weekendje zee, een beetje meer fietsen en genieten van de familie. Overigens wordt de belangrijkste gebeurtenis in 2012 dat ik grootvader word.'

Of er realisaties zijn waar hij met genoegen aan zal terugdenken? 'De bouw van ontmoetingscentrum De Bron, inclusief de bibliotheek, dat is wel zeer belangrijk geweest.'

En over het verschil tussen vroeger en nu: 'Een mandataris heeft momenteel veel minder te zeggen. Dat komt door de talrijke adviesraden die er zijn. Die nopen vaak tot beslissingen waar je niet volledig achter staat, maar die je nadien toch moet uitvoeren.'

In oppositiekringen klinkt waardering en begrip voor de beslissing van de burgemeester. 'We hebben zeer goede persoonlijke relaties, maar politiek zijn we uiteraard tegenstanders', zegt raadslid Edwin Brantegem (SP.A). 'Maar tijdens de gemeenteraad hielden we het vaak ludiek en we kruidden die met de nodige humor.' Jo Maebe (Groen!) van zijn kant vindt dat de burgemeester een wijze beslissing genomen heeft. 'Het viel op te merken dat hij psychologisch al afscheid had genomen. De bevlogenheid van vroeger is er niet meer.'

N-VA raadslid Jan Lievens kent de burgemeester ook al jaren. 'Met Geert Grepdon komt een einde aan een tijdperk. Hij heeft een zeer belangrijke rol gespeeld in Lede. Maar misschien opent zijn afscheid nu nieuwe perspectieven', aldus het raadslid.

Wat de burgemeester vooral zelf zal missen? 'De gedrevenheid om iets te realiseren', klinkt het beslist.

Met het afscheid van Grepdon komt voorlopig een einde aan drie generaties burgemeesters Grepdon. Grootvader Frans werd burgemeester van Wanzele in 1947. Vader Alfons was dat van 1965 tot 1976 en droeg van 1980 tot 1986 de sjerp in Lede.