Coalitie van de verliezers

Op 16 oktober 2012

N-VA is ook in Lede doorgebroken: in vergelijking met de verkiezingen van 2006 gaat N-VA er enorm op vooruit. Zo behaalde de partij 7 zetels en is ze nu de tweede grootste partij van Lede. De roep naar verandering van de Leedse bevolking is luid en duidelijk geweest, want tegelijk verloren de coalitiepartijen CD&V en Open VLD heel wat kiezers . Beide partijen besluiten echter om dit signaal van de kiezer te negeren en gewoon samen voort te doen.

Kim Van Cauteren, voorzitster N-VA Groot Lede reageert met gemengde gevoelens: “ langs de ene kant zijn we enorm tevreden met het resultaat, dit is nog beter dan we durfden dromen. Maar langs de andere kant gingen we er ook van uit dat CD&V en Open VLD tenminste de beleefdheid zouden gehad hebben om contact op te nemen met de enige winnaar van de verkiezingen. We moesten via de pers vernemen dat de coalitie gevormd is.”

Nu er een coalitie van verliezers gevormd wordt, is N-VA ook in Lede automatisch naar de oppositiebaken verwezen en blijft de gevraagde verandering uit. De coalitie van de verliezers zelf beschikt slechts over een vrij krappe meerderheid. Zo is N-VA de grootste oppositiepartij
geworden; ze zal haar verantwoordelijkheid opnemen in de gemeenteraad en van daaruit een constructieve, maar intensieve oppositie voeren.

Kim Van Cauteren: “Uiteindelijk gaat het voor ons om het beleid dat gevoerd wordt, niet om de postjes. We gaan ervoor om vanuit de oppositie te wegen op het gevoerde beleid door de
afgestrafte bestuurspartijen. Ook
hopen we dat we vanuit de oppositie enkele punten kunnen realiseren zoals een verhoogde transparantie in genomen beslissingen.