Eindelijk eensgezindheid over heraanleg Markt Lede

Op 4 december 2013

Lede Het eerste ontwerp voor de heraanleg van de Markt dateert al uit 2006. Nu kunnen zowel N-VA, SP.A als Groen zich terugvinden in het inmiddels zevende ontwerp, zo bleek op een vergadering over het onderwerp. Vlaams Belang was verontschuldigd.

Uiteraard zal er nog bijgeschaafd worden, maar er komen op en rond de Markt

185 parkeerplaatsen. De strook die paalt aan de N442 zou wel parkeervrij zijn. Ook het eerdere voorstel van schepen Wille (Open VLD) om een uitschuifbare paaltjes te installeren, zit in de planning. Langs de Hoogstraat komen volwaardige fietspaden. In de Kasteeldreef komt een vrijliggend fietspad richting bibliotheek. Verder zijn in de plannen brede voetpaden ter hoogte van de winkels opgenomen, plus ruimte voor horeca-terrassen zonder hinder voor de voetgangers. Voldoende zit- en rustbanken blijken eveneens gewaarborgd.

Discussiepunten blijven het al dan niet behouden van de bomen voor Huize Moens (een vraag van Groen), de vraag naar subsidiëring van het hele dossier en de rioleringswerken vooraf (Leedse Democraten) en de risico's van het verkeer achter de kerk richting Nieuwstraat (SP.A).

De plannen moeten wel nog enkele administratieve sluizen door. Zo zal de commissie verkeer zich in december uitspreken over het uiteindelijke ontwerp, waarna de verschillende fracties nog opmerkingen kunnen maken. In januari zal een overkoepelende commissie de definitieve knopen doorhakken.

En uiteraard dient de voltallige gemeenteraad zich uit te spreken. In ieder geval was er na de vergadering algemene tevredenheid over het bereikte resultaat.

'Het was een vruchtbaar en opbouwend gesprek', beaamde ook burgemeester Roland Uyttendaele (CD&V). 'Na zoveel jaren gepraat en plannenmakerij wordt het tijd om effectief knopen door te hakken.'

Ook partijgenoot en schepen van Openbare Werken Robert De Mulder was blij. 'Uiteraard kan je niet iedereen tevreden stellen, maar het is belangrijk dat de verschillende partijen zich in de plannen kunnen vinden.'

En dat was globaal ook het geval voor N-VA, de grootste oppositiefractie. 'Al willen we eerst nog een paar punten intern bespreken. Maar zoals het er nu uitziet, zal het in elk geval een verbetering zijn', besluit Kim Van Cauteren.