Geen nieuwe woonwijk aan Rijsveld: nood aan 262 huizen niet aangetoond

Op 26 november 2014

Merkwaardige wending in het dossier over het aansnijden van het woonuitbreidingsgebied in het groene gebied tussen de Barrevoetsehoek, Ronkenburgstraat en Groenstraat in Lede. De bouwheer trok zijn aanvraag in. Een verstandige keuze, want volgens het gemeentebestuur van Lede "kon de noodzakelijke woonbehoefte niet worden aangetoond." Nochtans gaf dat gemeentebestuur van CD&V en Open Vld eerder een positief advies. Daarmee werd ingegaan tegen de opmerkingen van N-VA en Groen die toen al stelden dat de studie fouten bevatte en er in Lede geen nood aan extra huizen was. "Over het al dan niet correct zijn van de studie moet de provincie zich uitspreken", klonk het toen. Een uitspraak die er ook vandaag nog niet is. "We weten wat het oordeel van de provincie zal zijn en dat sluit aan bij dat van de provinciale diensten en onze stedenbouwkundige ambtenaar", geeft burgemeester Roland Uyttendaele (CD&V) toe. Ook de bouwheer werd ingelicht en die trok zijn aanvraag in.

Actiecomité opgelucht

Het actiecomité Rijsveld dat zich verzette tegen de nieuwe woonwijk, reageert opgelucht. "We zijn tevreden maar blijven alert voor een eventuele nieuwe aanvraag", klinkt het. Een alertheid die niet overbodig blijkt. "Voor een nieuwe woonwijk moet het woonuitbreidingsgebied aangesneden worden en dat kan enkel als de nood wordt aangetoond. Gezien de omvangrijke investering die de projectontwikkelaar al deed zal die wellicht een nieuwe poging doen." Het standpunt van de gemeente zou bij een nieuwe aanvraag ongewijzigd en dus positief blijven. "Mits een correct aangetoonde woonbehoefte en een minder omvangrijk project zien wij voorlopig weinig of geen bezwaren", besluit de burgervader.