Gemeenteraad Lede vraagt aandacht voor slachtoffers van geweld

Op 22 april 2016, over deze onderwerpen: Politie & Veiligheid

Op voorstel van de N-VA-fractie werd op de gemeenteraad van 21 april een motie unaniem goedgekeurd waarin aan de federale minister van Justitie aandacht wordt gevraagd voor de rechten van slachtoffers van geweldsdelicten.

Aanleiding was de goedkeuring van het nieuw algemeen politiereglement waarin Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) zijn opgenomen voor geweldplegingen, met name de bestraffing van slagen en verwondingen (artikel 184 en 185).

“Helaas blijven slachtoffers van dergelijke geweldsdelicten in een GAS-procedure volledig in de kou staan. De vervolging van slagen en verwondingen dient door het parket te gebeuren en niet door de gemeente. De protocolovereenkomst die werd voorgelegd door het parket was echter te nemen of te laten. Daarom is het belangrijk dat de gemeenteraad een signaal geeft aan de federale overheid dat we niet akkoord zijn met deze gang van zaken,” aldus fractievoorzitter Jan Lievens (N-VA).