Lede wil mobipunt realiseren

Op 24 september 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer
Kris Wyndaele

In Oost-Vlaanderen worden 19 mobipunten uitgerold via het project ‘netwerk mobipunten’. Dit initiatief wordt getrokken wordt door de Provincie Oost-Vlaanderen.

De steden en gemeenten die zich engageren zijn: Deinze, Denderleeuw, Destelbergen, De Pinte, Erpe-Mere, Gavere, Haaltert, Herzele, Kruibeke, Lede, Melle, Merelbeke, Moerbeke, Nazareth, Ronse, Sint-Lievens-Houtem, Sint-Niklaas, Temse, Wichelen.

“Een mobipunt is een herkenbare plek waar zachte mobiliteit, collectief vervoer en deelmobiliteit aan elkaar worden gekoppeld. Een knooppunt waar je vlot kan overstappen tussen fiets, bus, trein, auto, deelauto,…”, zegt gemeenteraadslid Kris Wyndaele (N-VA). “Samen met de provincie en andere partners zal Lede worden ondersteund bij de bepaling van de juiste locaties, de invulling en de realisatie van het mobipunt. Afhankelijk van de lokale noden zullen deelauto’s, deelfietsen, elektrische oplaadpalen, ... worden geplaatst. Binnen het project bestaat er ook de mogelijkheid om lockers te voorzien waar pakjes kunnen worden geleverd om de ‘last mile’ van de e-commerce te verminderen.”

Voor de inrichting van het mobipunt is per lokaal bestuur een budget voorzien van 23 000 EUR waarvan 75% door Vlaanderen wordt gefinancierd en 25% door de gemeente.