N-VA breekt lans voor hangjongeren

Op 2 augustus 2013

Jongeren moeten dat recht hebben", klinkt het. Een merkwaardig standpunt in een gemeente waar er een GAS-boete bestaat voor jongeren die spelen op openbare plaatsen zonder de schriftelijke toelating van het college van burgemeester en schepenen. "Er is bij jongeren nochtans nood aan een plek in de openbare ruimte die de kans geeft om gewoon jong te zijn" vertelt jongerenvoorzitter Stijn Droessaert. De man benadrukt wel dat daar tegenover respect voor de omgeving staat, zonder vandalisme of overlast. "Het zou mooi zijn als rondhangen op straat opnieuw kan zonder dat daar een probleem van wordt gemaakt. Te vaak worden jongeren gezien als een bedreiging."De recente heisa over het uitdelen van GAS-boetes aan minderjarigen blijkt een bijkomende motivator. "We vinden dat het dringend tijd is om een ander geluid te laten horen. Daarom zullen we in de jeugdraad met de jeugdbewegingen en jeugdverenigingen bekijken hoe we jongeren opnieuw positief in beeld kunnen brengen."

De Hangman

Concreet denkt Jong N-VA daarvoor aan 'De Hangman'. "Dat is een bestaand initiatief dat er op wijst dat rondhangen iets is van alle tijden en leeftijden. Vaak leeft er gewoon een fout beeld over jongeren en net dat willen we bijstellen. Het is echter niet de bedoeling jongeren die effectief overlast veroorzaken goed te praten." Hoe alles concreet in zijn werk moet gaan, is nog niet duidelijk. "Op de website www.dehangman.be staan heel wat praktijkvoorbeelden, maar het is aan de jeugdraad om een voor onze gemeente geschikte aanpak uit te werken."