N-VA levert helft vrouwelijke gemeenteraadsleden

Op 22 oktober 2012

Een lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen moet voor de helft uit mannen bestaan en de helft uit vrouwen. Het is immers de bedoeling dat de gemeenteraad een afspiegeling vormt van de bevolking. In Lede zijn er echter slechts 8 vrouwen verkozen in de 25 leden tellende gemeenteraad. De helft daarvan komt van N-VA. Ook hier zorgt de partij dus voor verandering.

Kim Van Cauteren, lijsttrekster N-VA Groot-Lede, is erg tevreden: "Naast SP.A waren wij de enige partij met een vrouwelijke lijsttrekker, we waren dus quasi zeker dat ik zou verkozen raken. Daarnaast werd onze nummer vier op de lijst, An Van Wesemael, rechtstreeks verkozen. Een iets grotere verrassing was het feit dat er ook twee vrouwen “gesprongen” zijn. Door meer voorkeurstemmen te halen dan anderen op de lijst hebben onze twee optiekers Marike Godefroit en Greet Van Lierde ook een zitje binnengehaald. Een mooi resultaat dat geen enkele partij ons nadeed."

Aangezien er niet zoiets is als vrouwen- of mannenthema's zullen onze 7 gemeenteraadsleden de bevoegdheden vooral opvolgen volgens hun eigen expertise.

"Ik ben uiteraard tevreden met wie er verkozen is, ongeacht hun geslacht. maar ik ben ook fier dat we nu zo veel sterke vrouwen in de gemeenteraad hebben. Onze andere verkozenen zullen dus hun mannetje moeten staan" lacht Kim