N-VA pleit voor veilig vuurwerk

Op 23 oktober 2017, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Politie & Veiligheid
An Van Wesemael

Op de gemeenteraad van oktober legde raadslid An Van Wesemael (N-VA) een voorstel voor om het vuurwerk binnen onze gemeente in te perken. Enerzijds pleitte ze voor de afschaffing van het vuurwerk door particulieren. Anderzijds vroeg ze het gemeentebestuur om een kosten-batenanalyse te maken van het vuurwerk in de verschillende deelgemeenten en het zoveel mogelijk te centraliseren, zodat dieren niet onnodig angst worden aangejaagd.

“Sommige mensen vinden vuurwerk mooi en boeiend maar voor veel dieren is het een zeer angstaanjagend verschijnsel. Dieren worden bang en lopen in paniek weg van het lawaai en de lichtflitsen. Op die manier raken dieren gewond of lopen verloren,” aldus raadslid Van Wesemael.

Het gemeentebestuur ging in op de afschaffing van vuurwerk door particulieren en beloofde eveneens te benadrukken dat overtreders bij klacht zullen worden geverbaliseerd. Het gemeentebestuur zal ook een aantal preventieve tips om vuurwerk draaglijker te maken voor de dieren en hun baasjes publiceren in Lede Informeert.