OCMW neemt bouw van zestig serviceflats voor eigen rekening

Op 3 december 2013

In de vorige legislatuur liep dit dossier voor de bouw van 45 flats met een sisser af. De geplande realisatie via een publiek-private samenwerking (PPS) kende om diverse redenen uiteindelijk geen succes. Een na een lieten de geïnteresseerde aannemers het afweten omdat de gestelde voorwaarden te streng waren. Onder meer het behoud van de oude Markizaat toren bleek een onoverkomelijke hinderpaal. Inmiddels werd deze voorwaarde nog op het einde van de vorige legislatuur geschrapt, maar kandidaat-investeerders kwamen toch niet opdagen. Zodoende werd voor een andere oplossing gekozen.

'Deze keer zal het OCMW zelf als bouwheer optreden en voor eigen financiering zorgen via de verhuur van de flats die op de diensten van het nieuwe woon- zorgcentrum zullen kunnen rekenen', besliste de raad.

'De bouw van de serviceflats en van het sociaal huis zullen hierbij één bouwproject vormen', verduidelijkt Annelies De Meersman. 'Dit maakt dat alle diensten gecentraliseerd zullen zijn in de omgeving van de Kasteelstraat, wat de onderlinge samenwerking bevordert. Aangezien het één bouwproject wordt, zullen de bouwkosten ook gedrukt worden. Wat betekent dat de gemeentelijke toelage aan het OCMW niet zal stijgen', besluit de voorzitter.