Roland Uyttendaele is nieuwe burgemeester

Op 15 oktober 2012

In Lede is de CD&V van huidig OCMW-voorzitter Roland Uyttendaele met 8 zetels de grootste partij. Het pensioen van burgemeester Geert Grepdon betekent niet alleen het einde van de Grepdon-dynastie, maar ook het einde van een lange geschiedenis van Vld-burgemeesters. Toch blijven de meerderheidspartijen elkaar trouw.Terwijl bij N-VA volop feest werd gevierd voor de behaalde 7 zetels, waren CD&V en Open Vld volop aan het onderhandelen om samen een nieuwe legislatuur in te gaan. Blijkbaar was de onervarenheid van N-VA voor CD&V een te groot risico, waardoor ze toch opnieuw bij Open Vld gingen aankloppen. Daar was men nog bezig met het likken van de wonden. De partij verloor 3 zetels. "Ik had verwacht dat we alle drie dicht bij elkaar zouden liggen, maar ik had de volgorde anders ingeschat. Zoals het er nu voor staat, is het echter duidelijk dat wij geen burgemeester zullen leveren", klonk het al in de vooravond bij schepen Dirk Rasschaert. Pas na 23 uur verschenen OCMW-voorzitter Roland Uyttendaele en schepen Elke Meganck aan de Volkskring. "We hebben een akkoord om verder met Open Vld te besturen en ik word burgemeester", vertelde Uyttendaele. De man draagt zijn burgemeestertitel op aan zijn dochter Griet die zes jaar geleden de strijd tegen kanker verloor. "Eén van de laatste dingen die ze me vroeg, was om voor haar de titel van burgemeester te halen. Ik heb vandaag veel aan haar gedacht en laat haar wens graag in vervulling gaan", klonk het emotioneel. Bij N-VA werd ontgoocheld op het akkoord gereageerd. "We haalden een uitslag waarvan we nooit hadden durven dromen. Jammer dat de verliezers verder gaan zonder ons een kans te geven. We zullen onze standpunten vanuit de oppositie verdedigen", aldus voorzitster Kim Van Cauteren. Sp.a en Groen haalden ze vorige keer 4 zetels. Nu waren dat er slechts 3. Vlaams Belang verloor drie zetels en houdt slechts één zitje over.