Schepen Henderickx wisselt van coalitiepartner

Op 23 september 2011

Voor de tweede keer deze legislatuur verliest Open VLD een van haar mandatarissen. Nadat gemeenteraadslid Norbert De Jonghe net N-VA vervoegde, kondigde nu ook advocaat en voorzitter van voetbalclub FC Oordegem schepen Steven Henderickx zijn overstap naar CD&V aan. "Ik voelde me als verruimer al jaren niet meer thuis binnen VLD en had eigenlijk beslist met politiek te stoppen. Door enkele gesprekken met CD&V'ers Roland Uyttendaele en Roger Goeman begon ik echter terug in een politieke toekomst te geloven", vertelt de man. Dat de overstap gevoelig is duidelijk. Voor de meerderheid van Open VLD en CD&V maakt de overstap geen verschil, maar de interne verhoudingen wijzigen wijzigen wel drastisch.

Grillen

CD&V heeft voor het eerste een groter gewicht in gemeenteraad en schepencollege. Henderickx twijfelde heel lang om zijn overstap bekend te maken omdat hij het einde van de coalitie 'niet op zijn geweten wou hebben'. Bij Open VLD reageerde men gisteren niet verrast of treurig. "Het is misschien het beste dat Steven overstapt. Alleen is het jammer dat hij niet het lef had ons dat zelf rechtuit te zeggen", klinkt het er. Volgens lokaal VLD-voorzitter Alfons De Meersman zal de overstap ook geen invloed hebben op de coalitie. "We gaan onze samenwerking niet opblazen en de belangen van 17.000 inwoners op de tocht zetten voor de grillen van één persoon", aldus de man.