‘We hebben het gevoel steeds in lopende zaken te zitten’ (N-VA)

Op 19 november 2013

‘Wat als…’

N-VA het voor het zeggen zou hebben,’ opende fractievoorzitter Kim Van Cauteren de persbabbel net voor de jongste gemeenteraad. ‘De logica zou geweest zijn indien de meerderheid eerst een beleidsmemorandum had opgesteld met een volledig overzicht van de toestand van de gemeente. Evenmin is er een goed uitgewerkt bestuursakkoord, waardoor we het gevoel hebben steeds in lopende zaken te zitten in plaats van in het eerste jaar van een nieuwe legislatuur.’

Geen belastingen, wel besparingen

Met een verwijzing naar de belastingverhoging die volgens het College elk jaar 800.000 euro moet  opbrengen, pleit N-VA voor een alternatief. ‘Na een ernstige screening willen we 15% besparen op de werkingskosten. Verder willen we nagaan of de gemeente niet meer subsidies kan binnen halen. Hier scoren we 50% onder het Vlaams gemiddelde.’ Ook op de uitgaven wil N-VA besnoeien . ‘Telkens zoeken naar goedkopere alternatieven,’ verwijst de partij onder meer naar de aanschaf van een beamer voor GC De Volkskring.

Twee uur langer werken

Door natuurlijke afvloeiingen en interne verschuivingen, kan jaarlijks 1% bespaard worden op de personeelskosten, vindt de partij. Verder : ‘indien het gemeentepersoneel 38 in plaats van 36 uur zou werken voor hetzelfde loon, dan zou dit een besparing opleveren van 400.000 euro.’ Ook een schepenzetel minder zou 37.329 euro per jaar besparen. Welke schepen er zou moeten verdwijnen wilde men niet gezegd hebben.

Prioriteiten

Inzake prioriteiten hamert N-VA vooral op de lokale middenstand. ‘Naast een aangenaam Marktplein, ook een actieve zoektocht naar bedrijven voor de KMO-zone  Heiplas,’ klinkt het. Ook mobiliteit en dienstverlening staan bovenaan de lijst. ‘Heraanleg en onderhoud van onze wegen, verder een inhaalbeweging voor de zwakke weggebruiker en aandacht voor de trage wegen.’ Tot slot zijn een goede communicatie en dienstverlening essentieel vindt de partij. ‘We zijn er al in geslaagd om een winterplan te laten opmaken en kunnen burgers gebruik maken van een sneeuwtelefoon.’ Efficiënter inschakelen van de informatica kan eveneens besparend zijn, wordt nog aangestipt.

Beleidsplan

Grote frustratie voor N-VA blijkt evenwel de weinige info die de meerderheid verschaft en het ontbreken van een beleidsplan. Wat dit laatste betreft stelt burgemeester Roland Uyttendaele (CD&V) dat het beleidsplan en ook de begroting zullen voorgelegd worden in de zittingen van november en december. ‘We volgen nauwgezet de principes van het BBC (‘beleids- en beheerscyclus’), zoals deze moeten worden toegepast. In het volgende schepencollege toetsen we nog een aantal zaken af.’ Verder wijst de burgemeester er op dat ook in omliggende gemeenten zoals Wetteren, Dendermonde en Erpe-Mere, het beleidsplan pas in december wordt ingediend.